Monday, March 30, 2009

"Berkata Benar Walaupun Kebenaran Itu Pahit"


Firman Allah S.W.T dlm Surah Al-Baqarah ayat 42:

"Dan janganlah kamu campur adukkan yang hak dengan yang bathil dan janganlah kamu sembunyikan yang hak itu, sedang kamu mengetahui."

Melihat kekacauan politik yg berlaku dlm negara, teringin penulis berkongsi dgn pembaca sekalian pendapat peribadi berkaitan isu-isu POLITIK ataupun dlm bahasa lainnya 'siasah' yg telah pun diterjemahkan oleh beberapa parti-parti politik dlm negara.

Terpanggil penulis utk berkongsi dgn semua pembaca beberapa isu yg semakin hangat diperbual dan dibincangkan malah menjadi bualan harian mahasiswa mahupun masyarakat awam yg tercari-cari KEBENARAN yg cuba ditegakkan oleh beberapa parti politik yg wujud dlm negara. Tidak kurang juga, ada parti politik yg berdiri di sebalik kebenaran bagi menegakkan KEBENARAN yg pada perspektif mereka adalah kebenaran bukannya kesalahan.

Mutakhir ini, semakin hampir pilihanraya kecil '2 Bukit', semakin byk ragamnya mereka yg digelar ahli politik ini. Bermacam cara digunapakai utk memenangi hati pengundi DUN masing2, hinggalah sanggup memutarbelitkan beberapa fakta yg berlaku di hadapan rakyat jelata merangkap pengundi DUN masing2...

Isu berkaitan Dato' Seri Ir Mohammad Nizar yg dijemput oleh imam masjid bagi mengimamkan solat magrib di masjid berkenaan yg kebetulan menganjurkan bacaan Yasin yg dianjurkan parti berhaluan kiri (pembangkang bagi kerajaan PR) menjadi bahan putaran mereka yg kononnya berpartikan parti yg perjuangkan bangsa Melayu...


Terlalu dahsyat tohmahan mahupun tuduhan yg dilemparkan oleh parti lawan menerusi berita2 yg disiarkan dlm media yg telah dimanipulasi secara langsung oleh parti majoriti kononya itu..

Teringat input berguna yg penulis dapati dlm blog seorang pendakwah berjemaah yg aktif di medan maya ini,

"Tegakkanlah kebenaran, bukan menegakkan siapa yg benar kerana kebenaran itu lebih berguna & bernilai berbanding org yg dibenarkan"

2 comments:

Mohd Zulhusmi Salikin said...
This comment has been removed by the author.
Mohd Zulhusmi Salikin said...

Salam..
Inilah dia ragam politik yang wujud di malaysia. Sebagai seorang anak tempatan yang merdeka dan hidup dalam sebuah negara yang mengamalkan sistem demokarasi berpelembagaan. Saya tercari-cari di mana letaknya sistem perundangan negara kita hingga martabat demokrasi itu tidak diangkat pada kedudukan yang sepatutnya. Bukan bermaksud hendak mempersoalkan ketulusan pihak tertentu. Perkara ini jelas dan menjadi perbincangan yang hangat di kalangan masyarakat pada hari ini. Jika kita perhatikan situasi yang berlaku sejak kebelakangan ini. Wujud sesetengah pihak yang cuba memperkotak-katikkan sesetengah isu hingga menyebabkan timbul kerisauan masyarakat kita. walhal perkara itu tidaklah kritik sebagai mana yang disangkakan. Malah, kita juga mempersoalkan peranan media massa tertentu yang bersikap lembik dan tunduk pada tekanan pihak yang tidak bertanggungjawab.