Wednesday, July 15, 2009


Sekitar 10 minit berlalu penulis tiba di rumah kediaman sementara milik kerajaan yg dihuni dgn title goverment server atas nama ibunda penulis. Alhamdulillah, penulis sekeluarga selamat tiba ke teratak yg terletak di kubu kuat kerajaan BN di semenanjung tanah air yg dinamakan Putrajaya.

Sebelum menamatkan perkhidmatan dlm kerajaan, ayahanda sempat menyiapkan sebuah rumah utk diduduki oleh kami sekeluarga yg terletak di Sungai Buloh, Selangor. Kediaman yg dibina atas tanah lot ini didirikan sendiri oleh ayahanda bermula dari proses jual beli tanah hinggalah proses pecah tanah kediaman tersebut. Pemantauan dari masa ke masa dilakukan bagi mengelakkan berlakunya sebarang masalah masa, barang mahupun wang ringgit. Kediaman tersebut telah siap dibina sekitar tahun 2006 & hanya menanti kedatangan penghuninya. Boleh dikatakan, setiap hujung minggu ayahanda & keluarga akan pulang ke kediaman tersebut. Kediaman tersebut dikelilingi oleh rumah2 anak buah ayahanda yg juga merupakan anak kepada pemilik tanah lot tersebut.

Beberapa minit selepas tiba di Putrajaya, handphone ibunda berbunyi. Panggilan tersebut dijawab oleh ibunda dlm keadaan masih lengkap bertudung kerana tidak sempat membukanya seusai tiba di rumah. Tidak lama kemudian, nada suara ibunda seakan-akan terkejut. Pantas penulis menghampiri ibunda utk mengetahui apa yg berlaku. Dlm nada sebak ibunda memberitahu, "Jamal meninggal, excident motor tadi". Bergenang kelopak mata ibunda mengenangkan cucunya yg pergi menghadap Ilahi.

Ya Allah...
Tak dapat penulis membayangkan macam mana perasaan kedua ibubapa Alllahyarham ketika mendengar berita kematian anak mereka yg tidak sampai sebulan lagi akan menaiki jinjang pelamin? Sedangkan hati seorang nenek pun sebak, apatah lagi perasaan ibu yg melahirkan. Yg lebih menyedihkan lagi, Allahyarham meninggal dunia di tempat kejadian selepas dilanggar lari oleh sebuah kereta yg meluncur laju di belakang ketika Allahyarham jatuh dari motorsikalnya sewaktu dlm perjalanan pulang ke Kuala Lumpur.

Innalillahi wa inna ilahi rajiuun....

"Idris, masuk minum teh", pelawa ayahanda kepada anakbuahnya yg juga merupakan bapa kepada Allahyarham. "Takpelah busu, nak pegi beli tilam pengantin kejap. Balik nanti singgah minum", jawab Abg Idris pada petang hari kejadian.

Namun, inilah qada' qadarNya yg Maha Esa. Tilam yg ditempah akan dihantar pada hari keesokan harinya yakni pada hari pengebumian jenazah Allahyarham.
Al-Fatihah.........

1 comment:

Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad said...

Pemergian yang tidak mengenal usia dan waktu. Kita sering terlupa akan hal ini & mengingatinya ubat jiwa yang paling mujarab...

P/s: ana knal ke nta? maaf jika ana terlupa