Saturday, June 27, 2009

Ese Da Koba, @#$%& Tak Cayo!!!

Seperti biasa, seusai mencelikkan mata selepas mati sementara selepas fardhu Subuh penulis bergerak ke ruang tamu. Tidak hairan di mata penulis apabila melihat barang2 yg digunakan semalam masih berhamburan di ruang tamu utk tujuan pengeringan selepas dicuci. Mungkin pemandangan ini agak menjelikkan bagi mereka yg belum pernah menjadi tetamu di kediaman ini, pening kepala penulis memikirkan bagaimana caranya hendak menyusun semua alat2 yg memenuhi ruang tamu yg kecil ini.

Penulis mengabaikan lumrah kediaman ini & terus bergerak ke sofa utk melabuhkan diri. Bagaikan terduduk akan sesuatu, penulis bangkit kembali & meneliti apakah yg penulis dudukkan tadi. Penulis tersenyum sambil mengingat kembali kata ayahanda semalam,

"Esok abah pegi sekolah adik, ada solat hajat & penyerahan buku laporan pelajaran," ungkap abah sekadar memberitahu.

Dengan perlahan penulis menyiasat isi kandungan buku tersebut, terbaca komen guru kelas adik yg mengomen mengenai peningkatan prestasi adik dlm subjek Bahasa. Namun, ada sedikit komen yg tidak sedap dibaca mengenai subjek Matematik & Sains yg dipelajari dlm Bahasa International tersebut.

Mata penulis memerhati keputusan peperiksaan adik. Menelan air liur penulis melihat keputusan bagi subjek Sains & Matematik yg mencacatkan buku laporan tersebut. Menggeleng seketika penulis sambil beristighfar.


Mengapa warna dakwat yg digunakan utk menulis markah bagi dua subjekl ini berbeza dgn warna dakwat subjek2 lain? Penulis cuba mendapatkan kepastian dari adik, namun tiada sebarang jawapan yg diberi. Penulis cuba mencari faktor penyebab kemerosotan akademik ini.

Setelah diteliti, barulah penulis dpt membuat hipotesis yg masih belum terbukti secara sahihnya bahawa pengajaran subjek Matematik & Sains dlm Bahasa Inggeris yg menyebabkan kemerosotan ini terjadi. Hipotesis yg pada tafsiran penulis ada betulnya & kuat nalurinya dlm hati penulis. Sekiranya hendak mengetahui kesimpulannya, tukarkan pemboleh ubah dimanipulasi yakni pengajaran dlm Bahasa Inggeris bagi kedua2 subjek ke Bahasa Malaysia. Barulah dpt dibuktikan hipotesis penulis tadi.

Pada pandangan penulis, sekiranya ingin memantapkan penguasaan Bahasa Inggeris pengajaran Bahasa tersebut yg perlu dimantapkan sama ada dari sudut pengajaran, alat bantu mengajar & sekiranya perlu dimantapkan tenaga pengajarnya. Barulah hasilnya dpt dilihat dari sudut peningkatan prestasi bukan sahaja bagi subjek Bahasa Inggeris, namun bagi ketiga-tiga subjek tersebut yakni B.Inggeris, Matematik & Sains.

Entry kali ini hanyalah pandangan penulis & mungkin kebanyakan pendapat rakyat Malaysia di luar sana...

2 comments:

Anonymous said...

tapi an cikgu..bile tukar fully bahasa melayu un susah gak tuk para pelajar..ni pendapoat saye jelah....culture shock gitu!!maaf ..ini sekadar pendapat je..tapi kate2 cikgu itu benar adenye

Anonymous said...

bahasa melayu bagi sayelah sangat best ..tapi peliknye bahasa digunakan.....rase nak ghelak ghuling2 je dengar oerkataan baru..sir