Monday, December 12, 2011

Apa BEZAnya?

Alhamdulillah, penulis mula berjinak-jinak kembali dengan penulisan di medan maya ini. Namun, mengapa agaknya blog ini kian suram dengan perkongsian dari penulis? Adakah kerana penulis terlalu sibuk? Atau mungkinkah kerana penulis sudah berjumpa dengan medan yang lebih sesuai untuk melontarkan idea & pemikiran berkaitan dengan isu semasa mahupun isu sejagat? Atau mungkinkah penulis sudah berasa MALAS untuk menulis kerana mungkin merasakan apa yang ditulis tidak bermanfaat @ tidak dibaca @ tidak difahami oleh para pembaca dan bermacam lagi alasan yang boleh diletakkan oleh penulis yang sedang bermain di fikiran.

Setiap orang berhak menyatakan pendapat mahupun pandangan terhadap situasi tersebut. Mungkin mereka yang cenderung membaca blog penulis lantaran kemasukan entri baru yang dimuatkan sedang memikirkan jawapannya. Adakah penulis sudah berjumpa dengan medan perkongsian yang lebih efektif? Mungkinkah penulis sudah menjadi MALAS? Semuanya ditafsirkan secara berBEZA mengikut tahap dan kecenderungan pemikiran masing-masing.

Jawapannya hanya penulis dan Maha Pendengar saja yang mengetahui. Terpulang kepada mereka yang ingin menafsirkan situasi tersebut secara logik akal mahupun secara saintifik bagi mendapatkan jawapan.

Penulis memulakan bicara pada entri kali ini dengan satu fakta. Sepertimana yang kebanyakan orang maklum, produk apple merupakan antara produk elektronik terlaris di pasaran. Mengapa??? Mungkinkah kerana namanya yang sememangnya Gah dalam pasaran elektronik? Atau mungkinkah kerana lambangnya yang unik menjadi tarikan kepada para pembeli? Masing-masing mempunyai jawapan dan tafsiran yang tersendiri. 

Namun jika kita selidiki, terdapat banyak produk elektronik yang mempunyai fungsi yang sama CUMA nama dan logo yang berbeza turut berada di pasaran. Malah mungkin harganya jauh lebih murah di pasaran berbanding produk apple yang menjadi kebanggaan.


Penulis cuba membuat perbandingan situasi tersebut dengan dunia perGURUan yang ada di negara yang kita cintai ini. Terdapat 2 jenis golongan warga pendidik di negara ini. Satunya yang bergelar GURU TETAP (apple) dan satu lagi diBERI gelaran GURU SANDARAN (durian). Jika kita amati, hakikatnya mereka adalah guru. Tugasan mereka adalah mendidik anak bangsa. Tetapi HAKIKATnya ada perbezaan hakiki yang memBEZAkan mereka lantaran terdapat miracle word next to GURU word. Dua perkataan yang memBEZAkan darjat mereka sebagai guru; TETAP (apple) & SANDARAN (durian).



Why these miracle words can differentiate between those TEACHERS? Is't their fault being attached with that miracle word? Maybe they are choosing the wrong way or maybe they have been chosen to go through the way. For those SANDARAN TEACHERS, maybe at this moment you can apply this, put your hand at your chest and say 'ALL IS WELL' (credit to 3 idiots) to calm your feeling. Maybe there are answers for your questions.

Mungkin itulah qada' & qadarNya yang Maha Esa. Marilah sama-sama renungi maksud Surah Al-Baqarah ayat 216;

"Diwajibkan ke atas kamu berperang, padahal itu tidak menyenangkan bagimu. Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui". 

No comments: