Saturday, December 27, 2008

-Akhlak Bersulam Kebiasaan-


Tujuan penulis menge'pos' kali ini bukanlah untuk berlumba2 dgn blogger2 lain yg aktif menge'pos' & mengedit blog masing2..Secara automatis terlintas seketika di fikiran bila mengenangkan kembali zaman2 'muda' mengharungi suka & duka apabila melihatkan adik2 yg junior mengikuti program2 berunsur tarbiyyah..

Mengimbau kembali kenangan beberapa tahun yg lalu, bilamana penulis teringat intipati kuliah yg disampaikan sewaktu mengikuti program tarbiyyah...Penceramah menceritakan mengenai kisah Luqmanul Hakim sepertimana yg disebutkan di dlm Al-Quran, berpesan Luqmanul Hakim kpd anaknya,

"Wahai anakku, jgnlah engkau ketawa jika tiada perkara yg melucukan dan janganlah engkau berjalan tanpa adab"

Jika direnung kembali, kata2 ini mungkin tidak memberi sebarang kesan kpd manusia biasa, tetapi penulis sedikit terkilan bilamana kata2 ini juga tidak diambil endah oleh mereka yg mengaku menyebarkan dakwah di muka bumi ini...Nauzubillahhi min zalik..

Dari nasihat yg dberikan oleh Luqmanul Hakim kpd anaknya, beberapa intipati penting bole didapati khususnya buat para daie. Antaranya, jgnlah daie menggelapkan hati dgn tawa yg barangkali dtg dari syaitan untuk melekakan sekaligus melupakan para daie mengenai adab2 dlm pergaulan sepertimana yg diajarkan oleh nabi. Tiada salahnya untuk tertawa, tetapi jgnlah sampai berderai & melarat tawanya hingga boleh mengganggu org lain.




Yg kedua, barangkali ada diantara kita yg merasakan bahawa tidak pernah sekalipun semenjak empunya diri mengenali medan dakwah & tarbiyyah ini berjalan tanpa menutup aurat, malah ada yg mengatakan pakai seluar jeans pun xpenah..Para pembaca sekalian, bukanlah maksud berjalan dengan adab itu hanya semata2 menutup aurat dgn sempurna, malah merangkumi perkara2 yg lebih kecil yg seringkali diambil enteng oleh sesetengah manusia. Barangkali kita merasakan bahawa makan/minum sambil berjalan itu tidak termasuk dlm adab2 ketika berjalan, perkara2 kecil seperti itu yg selalu dipandang remeh oleh manusia..Perkara2 yg selalu kita lakukan barangkali, yg dekat dgn kita..Tapi itu yg sering kita XPERASAN..



Teringat penulis kata2 yg pernah diungkapkan sewaktu diamanahkan menjadi pic bagi satu modul program tarbiyyah, kita sering mencari sesuatu yg jauh, sedangkan yg dicari itu berada berdekatan dgn kita..Jadilah seorang yg realistik, kurangkan idealistik..Wallahu'alam, sekadar perkongsian dgn para pembaca..

No comments: